LuksorPołożenie: starożytne Teby - "miasto o stu bramach" Od czasów panowania X dynastii nastąpił gwałtowny rozwój miasta. Na początku Nowego Państwa Teby stały się jego stolicą. Największy zabytek Luksoru stanowi świątynia Amona. Jej długość wynosi prawie 260m. Budowę rozpoczął Amenhotep III a znacznie rozbudował Totmes III. Ostateczny wygląd uzyskała za czasów Ramzesa II, który we właściwym sobie stylu zafundował między innymi wielkie posągi ze swoją podobizną, drugi dziedziniec kolumnowy i pylon wejściowy. Do świątyni wiedzie droga w szpalerze baraniogłowych sfinksów - symboli Amona. W czasach starożytnych blisko 3 kilometrowa aleja stanowiła drogę procesyjną ze świątyni Amona w Karnaku. Za panowania Nektanebo I część sfinksów uzyskała głowy z podobizną faraona. Pierwszy pylon wykonany na polecenie Ramzesa II ozdobiony jest reliefami przedstawiającymi bitwę pod Kadesz. Przed pylonem stały dwa 25-metrowe obeliski (dziś tylko jeden - drugi został podarowany Francuzom) z czerwonego granitu. Kiedyś pylon przyozdabiało sześć siedzących postaci króla (kolosów) - do dziś zachowały się dwie (trzecia odrestaurowana). Zaraz za pylonem po prawej stronie jest kaplica Hatszepsut, a po lewej, z poziomem znacznie powyżej starożytnej świątyni, meczet Abu Al Hagaga. Różnice poziomów wynikają z tego, że świątynia była w znacznym stopniu schowana pod zwałami piasku. Za dziedzińcem Ramzesa II, poprzedzona niewielkim pylonem znajduje się pierwotna świątynia wzniesiona przez Amenhotepa III. Na szczególną uwagę zasługuje kolumnada 14 kolumn o wysokości 16 metrów. Za nią, pod posadzką dziedzińca kolumnowego, w 1989 roku znaleziono ukryte tutaj prawdopodobnie w czasach rzymskich posągi królewskie - najstarsze z czasów Amenhotepa III. Amon (ukryty)- bóg wiatru, oddech Szu - w czasach rozwitu Teb stanowił triadę wraz z Mut i Chonsu. W okresie XII dynastii stał się bóstwem najwyższym. Miał potężnych kapłanów, arcykapłan Amona był po faraonie najważniejszą osobą w państwie. Wpływy okresów przejściowych i obcych kultur (przede wszystkim Hyksosów) czasowo osłabiały jego kult, ale kapłani zawsze potrafili odpowiednio go wzmocnić wykorzystując powiązania z panującymi. |
|
|